سیستم های تهویه مطبوع چیست؟

سیستم های تهویه مطبوع

سیستم های تهویه مطبوع چیست؟

امروزه کنترل شرایط جوی بخش ها فضا ها و مواد مختلف با استفاده از سیستم های تهویه مطبوع اتفاق می افتد. با بکار گیری تجهیزات تهویه مطبوع می توانیم سطح کیفی مناسبی برای هوا، رطوبت، دما و میزان فشار داخلی یک بخش را به سطح موردذ نظر برسانیم. تهویه مطبوع با استفاده از علوم مختلف ترمودینامیک، مکانیک سیالات و دانش تاسیسات رقم میخورد. همچنین در این بین استاندارد های مختلفی از طریق سازمان ها تحقیقاتی و صنعتی به بازار معرفی شده کهبکار گیری اصول مکانیک سیالات و انتقال حرارت را برای ما بسیار راحت تر و کاربردی تر می کند.

در زبان لاتین HVAC به منظور معرفی سیستم ها تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی این لغت به CHVAC نیز تغییر شکل میدهد:

Cooling: سرمایش

Heating: گرمایش

Ventilation: تهویه

Air conditionind: تهویه مطبوع

یکی از استانداردهای مورد استفاده در تهویه مطبوع، ASHRAE است که به کمک مهندسین و طراحان آمده است. با استفاده از این استاندارد و بکار گیری نرم افزارهای مختلف مانند نرم افزارهای آنالیز، می توان به طراحی و اجرای واحد های تهویه مطبوع پرداخت.

اهمیت سیستم های تهویه هوا

شرایط محیطی که انسان در آن قرار می گیرد تاثیر مستقیمی بر تمامی حالات او مانند حالات روانی، فیزیکی، چگونگی انجام کار ها و… دارد. در عصر حاضر بخش عمده زندگی بشر در ساختمان های مسکونی و اداری می گذرد. به همین دلیل ایجاذ شرایط مناسب برای زندگی و روزمرگی از اهمیت زیادی برخوردار است.مهم ترین بخش این شرایط مطبوع ایجاد سیستم تهویه مطبوع برای تهویه مناسب و هوایی پاک است.

چرا در بعضی ساختمان ها از تعداد پنجره کم اما تهویه مطبوع مناسب تمرکز می شود؟

اولین و اصلی ترین دلیل اینکه از تعداد پنجره کمتری در ساختمان ها استفاده می شود تغییر در نوع معماری به کار برده شده در ساختمان هایی است که امروزه در دست تاسیس هستند.کم شدن تعداد پنجره ها سبب اختلاف دما بین داخل و خارج ساختمان می شود و جابه جایی هوا به حداقل میزان خود می رسد.به همین دلیل با استفاده از دستگاه های تهویه مطبوع در مصرف انرزی صرفه جویی می شود.

البته این نکته حائز اهمیت است که از هوای طبیعی همواره باید در محیط جریان داشته باشد.چرا که با شیوع بیماری کرونا، هوای تازه نقش بسیار مهمی در زندگی دارد.چون در ساختمان هایی که تهویه آن با هوای بسته انجام می شود، ریسک ابتلا به بیماری بالا می رود.

به همین دلیل باید مسئولیت اجرای آن را بر عهده فردی کاربلد گذاشت تا با خیال آسوده در محیط کار مشغول به فعالیت شویم.

وظایف اصلی سیستم های تهویه مطبوع

1)اولین و مهم ترین وظیفه این سیستم ها کنترل دما به وسیله وسایل سرمایشی و گرمایشی است

2)کنترل رطوبت

3)کنترل سرعت وزش هوا

4)ایجاد هوای پاک به وسیله تصفیه هوا

5)از بین بردن بو های نامطبوع

6)ضدعفونی کردن هوا در محیط های بهداشتی و پزشکی مانند بیمارستان

تقسیم بندی سیتم های تهویه مطبوع:

سیستم های تهویه مطبوع به طور کلی به سه بخش زیر تقسیم بندی می شوند

مرکزی یا یکپارچه

مستقل

ترکیبی

سیستم تهویه مطبوع یکپارچه

به سیستم هایی که در آن یک متورخانه ی مرکزی عمل تولید حرارت یا برودت می پردازد سیستم تهویه مطبوع یکپارچه گفته می شود. در این سیستم قسمتی از متور خانه می تواند در پگشت بام و قسمتی در زیر زمین مستقر شده باشد. دستگاه هایی مانند انواع چیلر، هوارسان، فن کویل ها، سیستم های VRF و همچنین بویلرها در این دسته بندی قرار می گیرند. در سیستم های تهویه مطبوع یکپارچه محاسبه شارژ و هزینه ی انرژی مصرفی و هزینه های نگه داری بسیار حائز اهمیت می باشد.

سیستم های تهویه مطبوع مستقل

هر واحد در یک ساختمان به صورت جداگانه دارای سیستهم تهویه مطوع شخصی می باشد. بدین صورت هزینه های تعمیر و نگه داری و راه اندازی بر عهده هر واحد می باشد. از محبوب ترین تجهیزات این دسته می توان به کولرهای آبی، اسپیلت های دیواری و پکیج و رادیاتورهای مستقل اشاره کرد. گاها این سیستم ها نیز نیازمند سرویس مانند تعمیر کولر گازی می شوند.

سیستم های تهویه مطبوع ترکیبی

در برخی موارد ساختمان هایی با سیستم تهویه ترکیبی وجود دارند، بدین صورت که سیستم متورخانه و واحد گرمایشی به صورت یکسان در ساختمان در حال خدمت رسانی است و از طرفی هر واحد کولر آبی ، کولر گازی یا داکت اسپیلت مختص به خود را دارا است.

سیستم های تهویه مطبوع
ستسم های تهویه مطبوع ساختمانی

میزان و نوع مصرف انرژی در سیستم های تهویه مطبوع

میزان مصرف انرژی در واحد های تهویه مطبوع به دو بخش در مقیاص کوچک و بزرگ تقسیم می شود، در مقیاص کوچک به راحتی و پس از یک دوره مصرف و با جمع آوری داده ها و اطلاعات می توان میزان مصرف آب، برق یا گاز یک سیستم تهویه مطبوع را تشخیص داد. اما در مقیاص بزرگ موضوع کمی متفاوت است و نیازمند بررسی و کارشناسی همه جانبه دارد، بررسی پتانسیل یک کشور در آن بخش از انرژی میزان اتلاف انرژی و غیره در حوصله ی این مبحث قرار نمیگیرد و در مقاله ای جدا به آن خواهیم پرداخت.

مصرف یک سیستم تهویه مطبوع می تواند به انرژی های زیر مربوط باشد:

مصرف برق

مصرف گاز

مصرف ترکیبی

مصرف آب

سیستم های تویه مطبوع  برقی و گازی

در سیستم های تهویه مطبوع برقی مانند چیلر های تراکمی، اسپیلت های کانالی هیت مپ، VRF و غیره قبل از اجرای سیستم باید براوردی از میزان برق مصرفی و پتانسیل منطقه جهت تامین نیروی مورد نیاز آن داشت و در برخی از موارد ممکن است زیرساخت های مورد نظر در محدوده ای که قصد استفاده این سیستم را دارید موجود نباشد لذا باید در تحلیل میزان بودجه مورد نیاز تامین انرژی مصرفی نیز لحاظ شود. این مورد در مورد مصرف گاز نیز کاملا صادق است و بررسی های میدانی از پتانسیل تامین انرژی و بودجه مورد نیاز باید داشت.

سیستم ترکیبی مصرف

همانطور که از نام سیستم های ترکیبی پیداست مصرفی ترکیبی از برق و گاز را داراست که این سیستم ها نیز همانند سیستم هایی که در بخش قبل توضیح دادیم نیازمند هماهنگی های لازم و کسب اطمینان از ادارات برق و گاز منتطقه دارند تا بتوان بالاترین نرخ بازدهی را از نصب و راه اندازی سیستم تهویه مطبوع داشت.

میزان مصرف آب سیستم تهویه مطبوع

با توجه به اینکه بحران کم آـبی سال هاست که در فلات ایران باعث آسیب رساندن به اکو سیستم منطقه می شود. رعایت نکاتی که به حفظ آب و نگه داری از آن کمک می کند بسیار حیاتی و لازم است. با اینکه طی دو سال گذشته موقعیت جغرافیایی کشورمان در حالت ترسالی قرار گرفته و با بارندگی های مناسبی رو به رو بوده ایم این شرایط می تواند به شدت تغییر پذیر بوده و اندکی کاهش از میزان بارندگی در سال های آینده، در صورتی که مدیریت مناسب جهت بهبود آب های زرزمینی و منابع آبی اتخاذ نشود، با بحران خشکسالی مواجه شویم.

مصرف آب در سیستم های تهویه مطبوع به دلیل فعالیت جهت خنکسازی سیستم از اهمیتن بالایی برخوردار است. پر مصرف ترین دستگاه در زمینه مصرف آب برج خنگ گننده است که مکانیزم عملکرد آن به وجود آب بستگی دارد. البته همین دستگه هام تنها دو درصد آب موجود در گردش به صورت مصرفی قرار می گثرد

تهویه فاتحی مرکز تامین تجهیزات تهویه مطبوع، جهت ارائه بهترین خدمات در خدمت شما عزیزان می باشد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (2)

  • تهویه پاسارگاد پاسخ

    با عرض سلام و وقت بخیر.
    ممنون بابت توضیحات خوب و عالی تون مقاله ای کامنل جامع و مفید در اختیار گزاشتید ممنون..
    ماهم از تولید کنندگان داکت اسپیلت .زنت.ایروتشر… هستیم ممنون میشم برای حمایت بیشتر به سایت ماهم سری بزنید.

    فوریه 20, 2022 در 9:49 ق.ظ
    • تهویه فاتحی پاسخ

      سلام ممنون از اینکه اطلاعات ارائه شده را مطالعه فرمودید، حتما و خوشحال میشویم حمایتی از سمت ما برای شما باشه

      فوریه 21, 2022 در 4:48 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *