راهنمای انتخاب شیلنگ و اتصالات در سیستم های پنوماتیک

راهنمای انتخاب شیلنگ و اتصالات در سیستم های پنوماتیک

پنوماتیک اصطلاحی است که به سیستم های انتقال هوا، گازها یا حرکت باد اطلاق می شود. یک شیلنگ پنوماتیک در صنعت، شلنگی است که قابلیت انتقال گازها با فشار بیشتر از فشار جو دارد. بسیاری از ابزارهای برقی مانند آچارهای هوا و مته ها از فشار پنوماتیک استفاده می کنند. برخی از سیستم های هیدرولیک مانند ترمزهای هوا در هواپیماها و قطارهای خاص بر اساس اصول پنوماتیک کار می کنند.

شیلنگ های طراحی شده برای کاربردهای پنوماتیک، شیرآلات و لوازم جانبی پنوماتیک، اغلب از موادی مانند پلی اورتان، پلی آمید، پلی اتیلن یا پلی وینیل کلراید (PVC) ساخته می شوند. شلنگ پنوماتیک فشار قوی نیز ممکن است از پلاستیک ساخته شود، در عین حال برای تقویت طرح با الیاف یا بافت فلز تقویت شده است که اغلب به عنوان شلنگ پنوماتیک بافته شده شناخته می شود. شیلنگ پنوماتیک فشار بالا که در سیستم های هواپیما استفاده می شود، باید از دستورالعمل های ایمنی و آزمایش دولتی برخوردار باشد تا از انفجارهای احتمالی، از دست دادن کنترل هواپیما یا خرابی موتور جلوگیری شود.

ویژگی های شیلنگ پنوماتیک

جدا از توانایی تحمل فشارهای زیاد گاز، به طور کلی شیلنگ پنوماتیک نیز در برابر آسیب های ناشی از طیف گسترده ای از مواد شیمیایی صنعتی متداول، تغییرات دما و اکسیداسیون مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. تولید کنندگان شیلنگ پنوماتیک آن را برای اهداف مختلف در سطح بین المللی، برای استفاده در کشاورزی و ساخت و ساز، به افراد می فروشند، بنابراین باید در برابر شرایط مختلف مقاومت کند. همچنین سبک و انعطاف پذیر است به طوری که کار با آن آسان بوده و اتصالات آن به راحتی قابل نصب است.

استفاده از پمپ های پنوماتیک، شیرهای برقی و سیلندرهای پنوماتیک به صورت ترکیبی این اطمینان را می دهد که تمام قطعات سیستم قادر به مقاومت در برابر فشار افزایش یافته هستند. مثال متداول در این مورد، سیستم هوای فشرده شده برای ابزارهای برقی است. این سیستم دارای یک موتور کمپرسور است که هوای بیرون را می کشد، آن را به یک سیلندر هوا می فرستد که آن را تحت فشار ذخیره می کند و آن را از طریق یک شیر کنترل شده، توسط برق یا هوا از طریق شلنگ پنوماتیک که قدرت ابزار را دارد، آزاد می کند. کل سیستم بر اساس قطعات، شیلنگ ها و اتصالات طراحی شده با درجه فشار مشابه برای اطمینان از ایمنی و قابلیت اطمینان طراحی شده است.

اتصالات پنوماتیک

.

از شلنگ پنوماتیک کجا استفاده می شود؟

عملکرد اصلی لوله های پنوماتیک، انتقال هوای تحت فشار به محرک ها، سوپاپ ها، ابزارها و سایر دستگاه ها است. اما انواع و اندازه های بی شماری از شیلنگ پنوماتیک در بازار وجود دارد، بنابراین مهندسان باید تعدادی فاکتور مهم را برای انتخاب فاکتور مناسب برای یک کار مشخص در نظر بگیرند.

شیلنگ ها برای کاربردهای هوا ممکن است برای مقاومت بالاتر، از یک ماده خارجی یا به صورت داخلی با الیاف نساجی تقویت شوند. شیلنگ پنوماتیک به طور کلی از یک لایه داخلی، یک یا چند لایه از الیاف تقویت شده بافته شده یا مارپیچ و یک پوشش محافظ خارجی تشکیل شده است.

نکات کلیدی

میزان جریان به تعیین اندازه شلنگ کمک می کند. شیلنگ گذاری به طور کلی توسط لایه داخلی و ضخامت دیواره مشخص می شود. انتخاب قطر داخلی بسیار کوچک، منجر به کاهش فشار، ناکارآمدی و کاهش سرعت بیش از حد مایعات می شود که می تواند عمر مفید را کاهش دهد. از طرف دیگر، قطر خیلی بزرگ باعث وزن، اندازه و هزینه بالاتر از حد لازم می شود.

همچنین اطمینان حاصل کنید که محصولات پنوماتیک، زیر حداکثر فشار کاری اعلام شده کار می کنند. تولیدکنندگان به طور کلی شیلنگ را با اندازه گیری فشار ترکیدگی در 75 درجه فارنهایت، درجه بندی می کنند و سپس آن را بر اساس ضریب ایمنی مناسب (به طور معمول 3: 1 یا 4: 1) تقسیم می کنند تا حداکثر فشار کاری را تعیین کنند. بخاطر داشته باشید که رتبه بندی فشار پشت سر هم فقط برای اهداف آزمایش تولید است و به هیچ وجه نشان نمی دهد که یک محصول می تواند با خیال راحت از پس فشارهای بالا برآید یا در غیر این صورت بالاتر از حداکثر فشار کاری کار می کند.

همچنین بخوانید:

انواع شیلنگ پنوماتیک

شیلنگ های پنوماتیک از چندین ماده معمول ساخته شده است. اما تولیدکنندگان متناسب با نیازهای خاص تنوع بی شماری از فرمولاسیون های پلیمری را ارائه می دهند. مواد مورد استفاده در کاربردهای پنوماتیک عبارتند از:

شیلنگ پنوماتیک پلی اورتان محکم، انعطاف پذیر، مقاوم در برابر انقباض و سایش است و در برابر تماس با سوخت و روغن مقاومت می کند. معمولاً در سیستم های محرک پنوماتیک و منطقی، رباتیک و تجهیزات خلا و در انواع ساخت نیمه هادی، پزشکی و آزمایشگاه ها استفاده می شود.

شیلنگ های نایلونی یا همانشیلنگ های پنوماتیک پلی آمید سخت، سبک و از نظر ابعادی پایدار هستند. این شیلنگ می تواند برای پنوماتیک فشار بالاتر، انعطاف پذیری جهت مسیریابی در فضاهای تنگ، مقاومت خستگی خمشی زیاد و جذب آب کم فرموله شود.

از شیلنگ های پلی اتیلن اغلب در سیستم های پنوماتیک فشار پایین و کنترل پنوماتیک استفاده می شود. مقاومت گسترده ای در برابر مواد شیمیایی و حلال ها، انعطاف پذیری خوب و هزینه نسبتاً کم دارد. لوله های HDPE در نسخه های نیمه سخت ارائه می شوند که در برابر بریدگی ها و آسیب های فیزیکی مقاومت می کنند و فشار ترکیدگی بالاتری نسبت به شیلنگ های پلی اتیلن دارند.

شیلنگ های پلی وینیل کلراید (PVC) سبک و به طور کلی انعطاف پذیرتر از پلی آمید و پلی اتیلن است، مقاومت شیمیایی خوبی دارد و می تواند به طور مکرر عقیم شود. این ماده برای کاربردهای کم فشار پزشکی مناسب است و می تواند با توجه به مشخصات FDA برای تماس با دارو و دارو فرموله شود. شیلنگ های پی وی سی معمولاً شفاف هستند و بنابراین در مواردی که نیاز به وجود جریان مشهود باشد، مناسب هستند.

شیلنگ های پلی پروپیلن می توانند برای استفاده در تماس با مواد غذایی فرموله شوند، در برابر حمله شیمیایی مقاومت می کنند و در برابر اشعه ماورا بنفش در محیط های بیرونی مقاومت می کنند.

شیلنگ پنوماتیک

شیلنگ پنوماتیک، اکسترود شده و روی حلقه ها ذخیره می شود، اما می توان آن را به سیم پیچ های فنری مانند نیز قالب زد. شیلنگ پنوماتیک فنردار این اجازه می دهد تا لوله در صورت لزوم به طور قابل توجهی گسترش یابد، سپس به یک پیکربندی جمع و جور برای ذخیره سازی جمع شود. قطر سیم پیچ، قطر شیلنگ، ضخامت دیواره و نوع ماده بر جمع شدگی تأثیر دارد. سیم پیچ کوچکتر و محکمتر نیروی فنری بیشتری نسبت به سیم پیچهای بزرگتر ایجاد می کند. شیلنگ پنوماتیک فنردار پلی اورتان از جمله این شیلنگ ها است.

ویژگی های شیلنگ پنوماتیک

دو ویژگی فیزیکی رایج که هنگام انتخاب شیلنگ پنوماتیک باید در نظر گرفت، انعطاف پذیری و مقاومت در برابر پیچ خوردگی است. بهتر است نمونه ها را مقایسه کنیم تا اینکه به گفته تولید کننده اعتماد کنیم. ویژگی فیزیکی دیگر رنگ است. این شیلنگ بسته به نوع ترکیب دارای طیف گسترده ای از رنگ ها و بی رنگ شفاف است.

تأثیر دما و گرما بر روی مواد شیلنگ را فراموش نکنید. همیشه توجه داشته باشید هنگامی که مواد شیلنگ به حداکثر درجه حرارت خود می رسند، درجه حرارت بالا بر فشار کار تأثیر می گذارد.

انواع اتصالات پنوماتیک

اتصالات پنوماتیک بسیاری برای اتصال شیلنگ به مجموعه سیستم های پنوماتیک وجود دارند که شامل اتصالات پنوماتیک فلزی، اتصالات پنوماتیک برنجی، اتصالات پنوماتیک پلاستیکی و کوپلینگ نرگی و مادگی پنوماتیک هستند. طراحان باید اطمینان حاصل کنند که اتصالات و شیلنگ با یکدیگر سازگار هستند، زیرا هر نوع از اتصالات برای هر شیلنگی مناسب نیست. از دیگر موارد مهم در مورد اتصالات می توان به ظرفیت نگهداری فشار، سهولت نصب، اندازه و وزن، مقاومت در برابر خوردگی و البته هزینه اشاره کرد.

اتصالات پنوماتیک

انتخاب شیلنگ و اتصالات در سیستم های پنوماتیک

مهندسان باید ویژگی ها، مزایا و معایب هر ماده را بسنجند. یک عامل مهم سازگاری مایعات منتقل شده از طریق مجرا است. به عنوان مثال در مورد سیستم های هوا، روغن حاصل از روان کننده های هوا و همچنین دود یا سایر مواد توسط کمپرسور، می تواند بر لایه داخلی تأثیر بگذارد. به همین ترتیب، به قرار گرفتن در معرض محیط خارجی توجه کنید. شیلنگ می تواند توسط مواد شیمیایی، ازن، اشعه ماورا بنفش، آب نمک، آلاینده های هوا و سایر موادی که منجر به تخریب و خرابی زودرس می شود، مورد حمله قرار گیرد.

تأثیرات مکانیکی خارجی همچنین می تواند خرابی شلنگ را تسریع کند. مواردی که باید به خاطر داشته باشید شامل خم شدن بیش از حد، پیچ خوردن، انقباض، بارگذاری کششی و جانبی و لرزش است. همچنین در برابر سایش ساینده، گرفتگی یا خم شدن بیش از حداقل شعاع خمش محافظت کنید؛ همه این موارد می تواند منجر به خرابی زودرس شود. هرگونه شلنگ بریده، فرسوده یا آسیب دیده را جایگزین کرده و دور بریزید. منبع

فروشگاه تهرانی مارکت

فروشگاه تهرانی مارکت در راستای ارائه خدمات با کیفیت در زمینه فروش انواع شیلنگ سیلیکونی، شیلنگ های هیدرولیک، شیلنگ های آبیاری، انواع اتصالات و شیلنگ پنوماتیک و کانال های فلکسیبل فعالیت می‌کند. تهرانی مارکت یکی از معتبرترین فروشگاه های محصولات پنوماتیک است که محصولات خود را با تضمین کیفیت و قیمت مناسب ارائه می‌دهد. محصولات این فروشگاه از مواد اولیه درجه یک تولید شده است. از آنجا که بازار دارای نوسانات زیادی است، برای اطلاع از قیمت محصولات پنوماتیک با مشاورین تهرانی مارکت تماس بگیرید تا بتوانید خرید تضمین شده با مناسب ترین قیمت داشته باشید. فروشگاه تهرانی مارکت تا اکنون با ارائه قیمت های منصفانه توانسته است، سهم زیادی از خرید اینترنتی محصولات پنوماتیک را به خود اختصاص دهد. با فروشگاه تهرانی مارکت در هر منطقه از کشور، می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید تا با پست پیشتاز و سریع برای شما ارسال شود.

02133918749

02133918748

09124484734


اشتراک گذاری پست

دیدگاه (2)

  • محمد پاسخ

    سلام، شلینگ آب خوری یخچال ساید الی جی در قسمت زیرین درب فریزر در زمان نقل وانتقال پاره شده آیا پنوماتیک یک طرف 4 وطرف دیگر 5 یا 6 وجود دارد

    فوریه 24, 2023 در 2:22 ق.ظ
    • تهویه فاتحی پاسخ

      سلام وقتتون بخیر باشه موجود نداریم

      مارس 1, 2023 در 11:45 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *