داکت اسپلیت چیست؟ مزایا,معایب و کاربرد آن

داکت اسپلیت چیست

داکت اسپلیت چیست؟ مزایا,معایب و کاربرد آن

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت به اسپلیت خانگی معروف است که اکثرا برای تهویه هوای ساختمان های مسکونی و اداری از آن استفاده می کنند.
داکت اسپلیت نوعی سیستم سرمایشی گرمایشی است که در فصل سرد زمستان محیط را گرم و در فصل گرم تابستان محیط را خنک می‌کند.
داکت اسپلیت دارای دو یونیت داخلی و خارجی است؛ یونیت داخلی آن داخل ساختمان در سقف کاذب نصب میشود و با استفاده از کانال کشی هوا را به سایر مکان ها انتقال میدهد و یونیت خارجی که شامل کویل کندانسور، فن کندانسور و کمپرسور می باشد خارج از ساختمان نصب می شود که این دو یونیت با استفاده از لوله مسی بهم متصل می شوند.

برای تهیه لوله مسی و عایق آن با تهویه فاتحی تماس حاصل فرمایید

برای فضاهای بزرگتر به جای کولر گازی از داکت اسپلیت استفاده می کنند به این دلیل که ظرفیت سرمایش و گرمایش داکت اسپلیت نسبت به کولر گازی بیشتر است.

داکت اسپلیت چیست؟

نحوه ی کار کرد و نصب داکت اسپلیت

یونیت خارجی گرمای هوا را توسط گاز می گیرد و این هوای گرم به هوای خنک تبدیل شده و به یونیت داخلی می فرستد که در آنجا این هوای خنک توسط فن به محیط فرستاده می شود.

کانال های گرد و یا چهار گوشی در ساختمان نصب می شوند که یونیت های داخل ساختمان را به دریچه ها وصل می کنند که هوای وروردی و خروجی را به دریچه ها انتقال دهند دریچه ها هم که در انتهای کانال ها نصب شدند متناسب با هر فصل  هوای گرم شده و یا سرد شده را به محیط انتقال می دهند.
داکت اسپلیت در سیستم سرمایشی شبیه کولر گازی عمل می کند اما در سیستم گرمایشی با کولر گازی تفاوت دارد در سیستم گرمایشی داکت اسپلیت آب گرم در بخش داخلی آن جریان پیدا می کند و کویل را گرم می کند که با چرخش فن بخش داخلی داکت و در نتیجه بر خورد هوا با با سطح گرم کویل هوا گرم می شود و مثل کولر گازی از انرژی برق و کمپرسور استفاده نمی شود.

اما می توان از کویل آبگرم پشت یونیت داخلی استفاده کرد که در این صورت می توان کندانسور و کمپرسور را خاموش کرد و فقط فن های یونیت داخلی روشن باشد.

می توانید کویل آبگرم را از تهویه فاتحی تهیه کنید .

داکت اسپلیت - اجرای داکت اسپیلت در منزل
اجرای داکت اسپیلت در منزل

مزایای داکت اسپلیت

  1. هزینه ی اولیه داکت اسپلیت نسبت به سایر سیستم ها مانند مینی چیلر و فن کویل ارزان تر است.
  2. داکت اسپلیت باعث می شود هزینه ی شارژ هر واحد به صورت جدا از سایر واحد ها محاسبه شود.
  3. با داکت اسپلیت می توان هوای ورودی به محیط را با فیلتر های قابل شستشو فیلتر کرد.
  4. داکت اسپلیت طول عمر مناسبی نسبت به سایر سیستم ها دارد و تعمیر و نگهداری کمتری نیازمند است.
  5. می توان از یک داکت اسپلیت به جای چند کولر گازی استفاده کرد.
  6. داکت اسپلیت رطوبت دما را کاهش می دهد.
  7. گرمایش داکت اسپلیت بسیار مطبوع است.

معایب داکت اسپلیت

  1. نمی توان دمای مکان مورد نظر را منطقه بندی کرد و به طور جداگانه درجه هوای هر منطقه از محل را کنترل کرد البته برای این عیب یک راه حل وجود دارد که به جای استفاده از دریچه های ثابت هوا از دریچه های موتور دار (دریچه های ترموستاتیکی) استفاده کرد که بتوان مقدار باز بودن دریچه را کنترل کرد.
  2. مقدار برق مصرفی داکت اسپلیت نسبت به سایر سیستم های دیگر بیشتر است اما با همان دریچه های موتور دار  باعث می شود انرژی کم تری مصرف شود و می توان آن را متعادل کرد.
  3. به دلیل استفاده از یونیت داخلی در سقف کاذب و فن بزرگ آن صدای آن به خاطر نبود فضای مناسب در بعضی مکان ها آزاردهنده می شود.
  4. اگر از داکت اسپلیت در ساختمان های چند طبقه استفاده شود چون فاصله ی یونیت خارجی و داخلی زیاد می شود مجبور می شوند که از یونیت خارجی در تراس ها استفاده کنند که این باعث از بین رفتن زیبایی نمای بیرونی ساختمان می شود.

سایر مقالات:


ظرفیت و ابعاد داکت اسپلیت

واحد اندازه گیری ظرفیت داکت اسپلیت BTU است که باید در هنگام انتخاب و خرید آن توجه زیادی داشت که اگر به درستی ظرفیت مناسب با محل مورد نظرتان را انتخاب کنید می تواند بهترین بازدهی با کم ترین انرژی تلف شده و صدای کم تری را داشته باشد. معمولا به ازای هر 35 یا 40 متر مربع حدود یک تن تبرید (ظرفیت داکت اسپلیت) مورد نیاز است  بنابراین اگر واحد آپارتمانی شما بیش از 120
متر مربع باشد دو دستگاه داکت اسپلیت مناسب می باشد.
با استفاده از جدول زیر میتوانید داکت اسپلیت مناسب را برای محل مورد نظر خود انتخاب کنید.

ابعاد و ظرفیت داکت اسپلیت

می توانید برای انتخاب صحیح تر داکت اسپلیت از مشاوران تهویه فاتحی کمک بگیرید

همچنین برای خرید بهتر لازم است که نسبت به موارد زیر آگاهی کسب کنید:

  1. برند داکت اسپلیت
  2. ابعاد و مشخصات محل مورد نظرتان
  3. اندازه و کیفیت داکت اسپلیت
  4. استانداردهای به کار رفته
  5. انتخاب صحیح  نوع داکت اسپلیت و محل نصب
  6. آب و هوای منطقه ی مورد نظر و موقعیت جغرافیایی آن

انواع داکت اسپلیت

  • معمولی (غیر اینورتر)
  • اینورتر

داکت اسپیلت برای ایجاد هوای خنک از انرژی برق بالاییی استفاده می کند که برای کاهش مصرف برق و صرفه جویی در انرژی بهتر است از اینورتر استفاده شود.

اینورتر روی کمپرسور نصب می شود و باعث متغی شدن دور موتور میشود که دور موتور ثابت نباشد یعنی به هنگام روشن شدن دستگاه مصرف انرژی کاهش یابد و همچنین در زمان هایی که نیاز به دور موتور زیادی نیست دور موتور را کاهش می دهد که باعث کاهش انرژی و برق مصرفی می شود.

اما داکت اسپلیت معمولی دارای دور موتور ثابت است و مقدار انرژی مصرفی در آن یکسان است و کم و زیاد نم یشود.

داکت اسپلیت اینورتر نسبت به داکت اسپلیت معمولی کم صدا تر و دارای عمر بیشتر و راندمان بالاتری است به همین دلیل هم بیشتر از نوع معمولی متقاضی دارد.

کویل آبگرم

کویل آبگرم را می توان روی یونیت داخلی  داکت اسپلیت نصب کرد که باعث می شود در فصل های سرد سال آب گرم را از موتورخانه و یا پکیج مرکزی تامین کند و مثل یک سیستم گرمایشی عمل کند که در این صورت می توان کمپرسور را خاموش کرد و فقط فن یونیت داخلی را روشن نگه داشت, که این فن جریان هوا را از بین فین های کویل آبگرم عبور داده و هوای گرم را وارد ساختمان می کند , که در این صورت نصب کویل آبگرم باعث میشود که در مصرف انرژی صرفه جویی شود و از لحاظ اقتصادی هم به صرفه تر میشود.

شما می توانید با ورود به محصولات سایت و یا با تماس , کویل های آبگرم را از تهویه فاتحی تهیه کنید.

انواع داکت اسپیلت

اشتراک گذاری پست

1 دیدگاه

  • tlovertonet پاسخ

    Great – I should certainly pronounce, impressed with your website. I had no trouble navigating through all tabs as well as related information ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, website theme . a tones way for your client to communicate. Nice task.

    دسامبر 26, 2023 در 4:25 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *