تاثیر تهویه مطبوع در زندگی

تاثیر تهویه مطبوع در زندگی

تاثیر تهویه مطبوع در زندگی

تهویه مطبوع چیست؟

تهویه مطبوع به اختصار HVAC می نامند که هدف آن به وجود آوردن شرایط استاندارد و آسایش مطلوب در محل زندگی افراد است که این شرایط شامل کیفیت دما , هوا , رطوبت و فشار است. امروزه در بسیاری از ساختمان ها اعم از اداری , مسکونی و غیره از تهویه مطبوع استفاده می کنند زیرا تاثیرات زیادی بر سلامت و آسایش افراد دارد.

یک خانواده متشکل از پدر، مادر و فرزندان، مبل، خانه و پنجره و استفاده از سیستم تهویه مطبوع کولر گازی، سلامت و تهویه هوا

مشاهده محصولات تهویه مطبوه در فروشگاه تهویه فاتحی

دلایل اهمیت استفاده از تهویه مطبوع :

  • از بین بردن آلودگی در هوای محیط مورد نظر :

تحقیقات نشان داده است که آلودگی که در  هوای داخل محل وجود دارد مضر تر از هوای بیرون است و نیاز به گردش هوا وجود دارد و شاید که در فصول گرم بتوان با بازکردن پنجره باعث آن شد اما در فصول سرد چه طور؟ استفاده از تهویه مطبوع در محل می توان کمک بزرگی به گردش هوا و همچنین از بین بردن آلاینده های موجود در هوا بکند.

  • کنترل رطوبت هوای محیط مورد نظر : 

زمانی که رطوبت هوا از حد معمول بالاتر باشد امکان رشد و زیاد شدن باکتری بالاست و همچنین رطوبت زیاد می تواند باعث تخریب ساختار ساختمان و لوازم شوند  به همین علت با استفاده از سیستم های تهویه مطبوع می توان رطوبت را کنترل کرد.

  • حذف و ایزوله کردن هوای نامطبوع محیط مورد نظر :

در بیمارستان ها و محیط های پزشکی استفاده از سیستم های تهویه مطبوع باعث ایزوله شدن هوا می شود و همچنین در منازل به دلیل فاضلاب ها و یا نگهداری از حیوانات باعث ماندگاری بوی آزاردهنده ای در محل می شود و با استفاده از سیستم های تهویه مناسب هوا با گردش در می آید و هوا را مطبوع می کند.

تهویه مطبوع در فصل سرد و گرم سال.

  • از بین بردن عوامل آلرژی زا از محیط مورد نظر:

خیلی از افراد در بعضی از فواصل دچار حساسیت های فصلی می شوند که اگر هوای محیط به طور مناسب تهویه شود این عوامل حساسیت زا از هوای محیط خارج می شوند و این مشکل به راحتی رفع می شود.

تهویه فاتحی با مشاورین متخصص و کیفیت بالای همه ی محصولات خود شما را در بهبود کیفیت زندگی و سلامت عزیزانتان یاری می کند.

سیستم تهویه مطبوع مناسب باید بتواند عوامل زیر را تثبیت و تنظیم کند :

  1. درجه حرارت هوا
  2. سرعت وزش هوا
  3. رطوبت هوا
  4. صافی و پالایش هوا از گرد و خاک
  5. از بین بردن باکتری ها و پاکی هوا
  6. از بین بردن بو و گاز های سمی

حال می خواهیم شما را با انواع سیستم های تهویه مطبوع از نظر درجه حرارت آشنا کنیم:

سیستم های تک فصلی گرم کننده (تهویه مطبوع زمستانی): 

پکیج دیواری / شوفاژ / دیگ آب گرم  و همچنین انواع سیستم های حرارت مرکزی / بخاری و شومینه ها جزو این دسته هستند که فقط قابلیت گرمایش را دارند.

 

سیستم های تک فصلی سرد کننده (تهویه مطبوع تابستانی) :

کولر آبی / اسپلیت (سرد کننده) / کولر گازی که انواع مختلفی دارند و فقط توانایی سرد کردن هوا را در فصول گرم سال دارا هستند.

سیستم های دو فصلی گرم و سرد کننده (تهویه مطبوع سالانه) :

چیلر / فن کویل / هواساز این سیستم ها برای هم فصول سرد و هم فصول گرم سال قابل استفاده هستند و هم کار سرمایش و هم کار گرمایش محیط را انجام می دهند و به همین دلیل مقرون به صرفه هستند و دیگر نیاز به سیستم های جداگانه برای هر فصل نیست.

چند نمونه از سیستم های تهویه مطبوع

منابعی باعث بالا رفتن دما می شوند و نیاز ما را نسبت به استفاده از سیستم تهویه مطبوع زیاد می کنند این عوامل گرما زا عبارتند از :

نور خورشید : علت اصلی گرم شدن هوا در فصل تابستان است که از پنجره ها، دیوار، سقف و غیره وارد می شود و مقدار گرمای وارد شده به جهت تابش نور خورشید به محل مورد نظر بستگی دارد. دیوار ها گرما را زمان طولانی در خود ذخیره می کنند.

تابش نور خورشید به ساختمان گرمای ایجاد شده توسط خود انسان : انسان مانند موتور ماشین عمل می کند و هنگامی که فعالیت می کند کالری که مصرف کرده می سوزاند و باقی آن درون بدن گرما ایجاد می کند و در محیط پراکنده می شود بنابرای این حرارت ایجاد شده باعث بالا رفتن دمای محل می شود.

لوازم الکترونیکی و برقی: این وسایلی که در محلی وجود دارد باعث بالارفتن دما می شود و بعضی از این وسایل رطوبت هوا را هم بالا می برند.

بالا رفتن دمای محل، دماسنج و نور خورشیدبر اساس تحقیقاتی که انجام شده انسان در هوا با دمای 25 درجه سانتی گراد با رطوبت 50 درصد و جریان کافی هوا احساس راحتی می کند.

 

مزایای استفاده از سیستم های تهویه مطبوع :

  1. بهره وری بالا می رود : وقتی که هوای محل مناسب باشد فرد احساس راحتی می کند و حس کلافگی ندارد به همین راندمان کاری فرد بالا می رود که می تواند بهتر و راحت تر کار خود را انجام دهد.
  2. تاثیر مثبت در سلامتی : سیستم های تهویه هوا را تصفیه می کنند و به همین علت هوا پاکیزه شده و محیط درون اتاق سالم می شود پس به سلامت افراد کمک شایانی می کند.
  3. صدای کم : زمانی که از سیستم های تهویه مطبوع استفاده شود پنجره ها بسته است به همین علت صدای بیرون کم تر وارد اتاق می شود. هم چنین با استفاده از عایق های صدا در محل هایی که سیستم های تهویه نصب هستند می توان صدای آن را به حداقل رسانید.
  4. گردش هوا و هوای تازه: به جای باز کردن پنجره برای گردش هوا دستگاه های دمنده سیستم های تهویه مطبوع این کار را انجام می دهند.
  5. مقرون به صرفه: با استفاده از سیستم های تهویه مطبوع سالانه (دو فصلی گرم و سرد کننده ) دیگر نیازی به چند دستگاه برای هر فصل نیست و با یک دستگاه می توان در هر فصلی از آن استفاده کرد.

معایب استفاده ازسیستم های تهویه مطبوع : 

  1. افزایش مشکلات تنفسی : تغییر دادن ناگهانی دما می تواند این مشکل را ایجاد کند پس شما می توانید از مشکل را با تغییر دادن تدریجی دما رفع کنید.
  2. عفونت راه تنفسی : اگر به موقع و به طور منظم این سیستم های تهویه نظافت نشوند افزایش گرد و غبار در آن باعث آسم و عفونت های تنفسی می شود و همچنین اگر طولانی مدت جلوی باد این سیستم ها باشید دچار ابریزش بینی و علائمی مانند آن می شوید و دستگاه هایی که توانایی مرطوب کردن هوا را ندارند باعثرخشکی هوا شده و این خشکی باعث بروز حساسیت هایی می شود.
  3. خشکی پوست : استفاده ی بیش از حد از این سیستم ها باعث خشکی پوست و از بین رفتن رطوبت پوست می شود و همچنین باعث خشکی و حساسیت های مخاطی شوند.

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (3)

  • رضا پاسخ

    مقاله هاتون خوبه

    ژوئن 10, 2021 در 4:24 ب.ظ
    • تهویه فاتحی پاسخ

      نظر لطف شماست

      ژوئن 10, 2021 در 6:56 ب.ظ
  • tlovertonet پاسخ

    Loving the info on this website , you have done outstanding job on the blog posts.

    آوریل 4, 2024 در 12:57 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *